DLF Webbinarium 13 juni: Multikulturella Sverige – konsumentattityder, marknadspotential och framgångsfaktorer vid lansering av etniska dagligvaror
Intresset för dagligvaror från andra kulturer är större än
någonsin. Fler och fler är sugna på att upptäcka nya smaker i vardagen – oavsett om man
har utländsk bakgrund, har inspirerats av vänner och familj eller av trender
från sociala medier.
Många upplever samtidigt att det är svårt att hitta rätt
produkter, att veta vad man ska välja – och hur produkterna ska användas. Här
finns en öppning för varumärken och leverantörer som kan erbjuda tillgänglighet,
inspiration och vägledning.
Fredag 13 juni arrangerar vi ett webbinarium, baserad på en ny gedigen DLF-rapport framtagen i samarbete med HUI, där vi fördjupar
oss i behoven hos de 7,7 miljoner konsumenter i Sverige som visar intresse för
dessa produkter. Vi kommer att diskutera hur företag kan möta efterfrågan med rätt
erbjudanden, kommunikation och inspiration. Extra fokus kommer att läggas på det sydkoreanska, östafrikanska, peruanska och mellanösternköket, då dessa har identifierats som särskilt intressanta.
Agenda
- Data kring konsumenters allmänna intresse och
mottaglighet för etniska dagligvaror
- Hur stor andel som idag handlar i etniska
butiker och vad som driver valet
- Djupdykning i det sydkoreanska, östafrikanska,
peruanska och mellanösternköket
- Nyckelfaktorer för att utveckla sortimentet och starta
en framgångsrik satsning på etniska FMCG
Medverkande
Ulrika Bernhoff, vice vd, HUI
Emma Wähl, senior analytiker, HUI
Sofia Wictorin, analytiker, HUI
Datum och tid: 13 juni kl. 13.00 - 13.45
Plats: Digitalt (deltagarlänk skickas ut via mail och SMS samma dag som webbinariet)
Pris: Kostnadsfritt
Webbinariet är endast öppet för DLF-medlemmar.