Alternativ text

PLASTINITIATIVET 2025

Plastinitiativet 2025 har som målsättning att 100 procent av de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvars­förordningen, ska gå att materialåtervinna. Initiativet ska bidra till att förbättra plastens materialåtervinningsgrad enligt gällande förordning om producentansvar för förpackningar och motivera branschen till en cirkulär plastanvändning.

Den senaste sammanställningen (avser 2023) visar att andelen återvinningsbara plastförpackningar som finns på marknaden uppgår till 60 procent. Det innebär att 40 procent av förpackningarna inte går att material­återvinna utan i stället kommer att energiutvinnas.

Genom att ställa sig bakom initiativet åtar sig medlems­företaget att verka för att nå målet och därmed arbeta för en hållbar plastanvändning i branschen. Därutöver förväntas de företag som ställt sig bakom initiativet att rapportera in sin andel material­­återvinningsbara plastförpackningar i den årliga uppföljningen.

Några av DLFs medlemsföretag är redan i mål
På DLFs Höstmöte i oktober fick nio medlemsföretag ta emot ett diplom som bevis på att de uppnått målet med Plastinitiativet under 2023. De som har klarat målet redovisar en andel materialåtervinningsbara plastförpackningar på minst 98 procent. I listan nedan kan du se vilka företag som lyckats med detta.

Kriterier för DLFs Plastinitiativ
NPAs kriterier för materialåtervinningsbara plastförpackningar ligger till grund för deras differentierade förpackningsavgifter, och gäller även för DLFs Plastinitiativ. 

De av er som skrivit på Plast­initiativet och är anslutna till Näringslivets Producentansvar, NPA, kan rapportera in er andel materialåtervinningsbara plast­förpackningar baserat på de volymer som ni rapporterar in till NPA. Mer utförlig information hittar du här.

Summary in English

Följande medlemsföretag har skrivit under initiativet:

Arla Foods
Atria Sverige
Bonduelle Nordic
Brynild Sverige
Cloetta Sverige
Coca-Cola Europacific Partners Sverige
Di Luca & Di Luca
Duni
Eckes-Granini - nått målet 2023
Essity Hygiene and Health
Esska of Sweden
Estrella
Europe Foods Sverige
Fazer Sweden
Findus Sverige
Fontana Food
Foodmark
Freudenberg Home & Cleaning Solutions
Fria Bröd
Grilstad
Guldfågeln
Henkel Norden - nått målet 2023
HKScan Sweden
Ingelsta Kalkon
O Kavli
Kockens
Kronfågel
Lantmännen Cerealia
Leksands Knäckebröd - nått målet 2023
Lindvalls Chark
L'Oréal Sverige
Löfbergs
MAM Baby Scandinavia
Melitta Nordic - nått målet 2023
Midsona Sverige
Mondelez Sverige
Nestlé Sverige
Norrmejerier
Orkla Sverige
Polarbröd - nått målet 2023
Pågen
Red Bull Sweden - nått målet 2023
RFSU
Royal Greenland Sweden
Santa Maria
SIA Glass - nått målet 2023
Skånemejerier
Spendrups Bryggeri
Svegro
Swedish Match - nått målet 2023
Triumf Glass
Unilever Sverige
Upfield Sweden
Valio Sverige - nått målet 2023
Varta Consumer Sweden
Vitamin Well